Obedience 1
KLASA 1
|
Ćwiczenie
|
Współczynnik
|
|
1
|
Waruj w grupie przez 2 minuty
|
3
|
|
2
|
Chodzenie przy nodze
|
3
|
|
3
|
Stój w marszu
|
2
|
|
4
|
Przywołanie
|
3
|
|
5
|
Siad w marszu
|
2
|
|
6
|
Wysłanie psa do kwadratu
|
4
|
|
7
|
Aport
|
3
|
|
8
|
Zmiana pozycji na odległość
|
3
|
|
9
|
Skok przez przeszkodę
|
3
|
|
10
|
Wrażenie ogólne
|
2
|
|
Σ
|
28
|
||
doskonała 80%
bardzo dobra 70%
dobra 50 %
|
|||
ĆWICZENIE 1 - Waruj w grupie
przez 2 minuty, przewodnik poza polem widzenia psa
Współczynnik: 3
Komendy: „Waruj”, „Zostań”, „Siad”
Wykonanie: Przewodnicy z psami na smyczy powinni zająć miejsca w
rzędzie i wydać psom komendę do zajęcia pozycji podstawowej. Psy powinny
siedzieć w pozycji podstawowej, w rzędzie, w odległości około 3 metrów jeden od
drugiego. Po kolei każdy pies otrzymuje komendę waruj. Komenda waruj jako
pierwsza jest wydawana psu, który znajduje się najbardziej na lewo, a jako
ostatnia psu, który znajduje się najbardziej na prawo. Komenda siad jest
wydawana w odwrotnej kolejności - rozpoczyna pies siedzący najbardziej na
prawo, tak, że pies, który zawarował pierwszy, siada ostatni. Wszystkie komendy
są wydawane psom na polecenie komisarza. Po wydaniu komend do zawarowania psa,
na polecenie komisarza przewodnicy odchodzą jednocześnie od psów na okres 2
minut do miejsca poza zasięgiem wzroku psów. Czas 2 minut rozpoczyna się gdy
wszyscy przewodnicy są poza zasięgiem wzroku psów. Po upływie 2 minut, na
polecenie komisarza przewodnicy ustawiają się wewnątrz ringu i na kolejną
komendę komisarza wracają do psów. Następnie przewodnicy jeden po drugim są
proszeni o wydanie psom komendy do przyjęcia pozycji podstawowej. Każda grupa
powinna składać się z minimum 3 a maksimum 6 psów. Powinno się przypomnieć
przewodnikom, że komendy nie mogą być wydawane zbyt głośno – to może wpływać na
pozostałe psy i będzie surowo karane. Wytyczne: Komisarz wydaje
polecenie „Proszę odpiąć smycz”, a gdy wszystkie psy zostaną odpięte ze smyczy
ogłasza „Początek ćwiczenia”. W tym momencie ćwiczenie rozpoczyna się dla
wszystkich zawodników stojących w rzędzie. Następnie komisarz wydaje pierwszemu
przewodnikowi polecenie do zawarowania psa. Ćwiczenie kończy się gdy
przewodnicy powrócili do swoich psów, wszystkie psy przyjęły pozycję podstawową
i komisarz ogłosił „Koniec ćwiczenia”.
Pies, który się nie położył
(dwie komendy), wstaje, siada, lub przesunie się więcej niż długość swojego
ciała przed upłynięciem czasu – nie zalicza ćwiczenia (0 pkt). Wszystkie
poruszenia psa powodują obniżenie oceny. Jeżeli pies zaszczeka 1-2 razy,
zostaną mu odjęte 1-2 punkty, jeżeli szczeka podczas większej części ćwiczenia,
ćwiczenie jest niezaliczone (0 punktów). Jeżeli pies jest niespokojny, na
przykład przenosi ciężar ciała z jednej strony na drugą - powinien być ukarany.
Pies może rozglądać się wokół siebie i okazywać zainteresowanie dźwiękami i
rzeczami rozpraszającymi uwagę wewnątrz ringu lub poza ringiem. Jednak nie może
stwarzać wrażenia niepewności lub niepokoju. Jeżeli pies wstanie i podejdzie do
innego psa, ryzykując spowodowanie ewentualnego „spięcia psów”, ćwiczenie
powinno być przerwane i następnie powtórzone z wyłączeniem psa, który
spowodował to zakłócenie. Jeśli pies reaguje (kładzie się lub siada) zanim
przewodnik wyda komendę (na przykład na komendę sąsiada), nie może otrzymać
więcej niż 8 punktów. Jeśli pies położył się/usiadł zanim została mu wydana
komenda i zmienia pozycje z własnej inicjatywy lub na komendę (podnosi się lub
kładzie), może otrzymać najwyżej 7 punktów.
Jeśli pies leży na boku może
otrzymać najwyżej 7 punktów.
Jeżeli pies usiądzie lub
wstanie po upływie 2 minut - w czasie gdy przewodnik znajduje się ponownie na
ringu, nie może otrzymać więcej niż 5 punktów, ale jeśli następnie się
przesunie - nie zalicza ćwiczenia (0 pkt).
ĆWICZENIE 2 - Chodzenie przy
nodze bez smyczy
Współczynnik: 3
Komenda: „Równaj”
Wykonanie: Chodzenie przy nodze odbywa się w tempie normalnym w
połączeniu ze zwrotami w lewo, zwrotami w prawo, zwrotami w tył i
zatrzymaniami. Chodzenie przy nodze odbywa się również w szybkim tempie ale
tylko w połączeniu ze zwrotem w prawo. Pies musi wykonywać to ćwiczenie również
podczas gdy przewodnik po wcześniejszym zatrzymaniu wykonuje dwa lub trzy kroki
do przodu lub do tyłu. Pies bez smyczy powinien chętnie podążać za
przewodnikiem, idąc równolegle po jego lewej stronie, z łopatką na wysokości
lewego kolana przewodnika. Przewodnik w czasie ćwiczenia powinien poruszać
rękami w sposób naturalny. Przewodnik może wybrać wykonanie zwrotu w tył przez
prawe lub przez lewe ramię. „W tył zwrot niemiecki” jest dopuszczalny, tzn. że
pies może obejść przewodnika z prawej strony pozostając cały czas bardzo blisko
przewodnika. Po wykonaniu zwrotu w tył (180 stopni) przewodnik powinien
poruszać się w przybliżeniu wzdłuż tej samej drogi, którą przyszedł. Zwroty w
lewo i w prawo powinny być wykonywane pod odpowiednim kątem (90 stopni).
Przewodnik nie powinien odwracać głowy, skręcać ramion ani używać języka ciała.
Komenda „równaj” może być dana przy każdym ruszeniu, podczas gdy przewodnik
zmienia prędkość, wykonuje 2 lub 3 kroki rozpoczynając z pozycji stojącej. Gdy
przewodnik się zatrzymuje pies powinien przyjąć pozycję podstawową bezzwłocznie
i bez komendy. Podczas tego samego testu lub zawodów wszystkie psy wykonują
chodzenie przy nodze według tego samego schematu.
Wytyczne: Pies, który oddali się od przewodnika lub podąża za
nim w odległości większej niż pół metra podczas większej części ćwiczenia, nie
zalicza go. Jeżeli pies porusza się wolno może otrzymać najwyżej 6-7 punktów.
Brak kontaktu i komendy dodatkowe są błędami. Pozycja wyjściowa pod nieprawidłowym
kątem (nie równoległa do przewodnika) pociąga stratę około 2 punktów. Pies
który idzie tak blisko przewodnika, że przeszkadza lub utrudnia przewodnikowi
wykonywanie ćwiczenia powinien być ukarany, jeszcze bardziej jeśli pies opiera
się o przewodnika lub go dotyka.
ĆWICZENIE 3 - Stój w marszu
Współczynnik: 2
Komendy: „Równaj” „Stój” „Siad”
Wykonanie: Przewodnik z psem ruszają z punktu startowego idąc po
linii prostej w normalnym tempie. Po przejściu około 10 metrów przewodnik nie
zatrzymując się wydaje psu komendę do zatrzymania w pozycji stój, pies musi
natychmiast zatrzymać się w tej pozycji. Przewodnik idzie dalej i po przejściu
następnych około 10 metrów (w miejscu zaznaczonym przez marker lub pachołek)
obraca się przodem do psa i zatrzymuje. Po upłynięciu trzech sekund, na
polecenie komisarza przewodnik wraca do psa i wydaje psu komendę do przyjęcia
pozycji podstawowej. Wszystkie fazy tego ćwiczenia przewodnik wykonuje na
polecenie komisarza. Wytyczne: Jeśli pies zatrzyma się w niewłaściwej pozycji,
zmieni poprawną pozycję zanim przewodnik się obróci, zatrzyma się bez podania
komendy, potrzebuje dodatkowej komendy, lub jeśli przewodnik zatrzyma się przed
lub w trakcie wydawania psu komendy, żadne punkty nie mogą być przyznane za to
ćwiczenie. Aby otrzymać punkty pies po wydaniu komendy do zatrzymania przez
przewodnika nie powinien przemieścić się więcej niż jedną długość swojego
ciała. Jeśli pies zmieni poprawną pozycję po wykonaniu obrotu przez
przewodnika, nie można przyznać więcej niż 7 punktów. Jeśli przewodnik zwalnia
lub zmienia tempo przed wydaniem komendy psu, nie można przyznać więcej niż 7
punktów. Sygnały ręką i posługiwanie się językiem ciała w trakcie wydawania
komendy do zatrzymania są poważnymi błędami i powinny być surowo karane utratą
3-5 punktów, w zależności od ich natężenia i czasu trwania. Sędzia powinien
zwracać uwagę na chodzenie przy nodze. Błędy w chodzeniu przy nodze pociągają
za sobą utratę 1-2 punktów. Powolne poruszanie się i zatrzymanie lub
zatrzymanie w pozycji nierównoległej do linii marszu są błędami. Należy za to
odjąć 1-4 punktów.
ĆWICZENIE 4 - Przywołanie
Współczynnik: 3
Komendy: "Waruj", "Do mnie" (jeden raz),
"Noga”
Wykonanie: Przewodnik na polecenie komisarza wydaje psu komendę
waruj i na kolejne polecenie komisarza oddala się na odległość około 20 - 25
metrów we wskazanym kierunku. Na polecenie komisarza przewodnik przywołuje psa.
Przy przywołaniu można użyć imienia psa, ale imię i komenda do przywołania
powinny być wypowiedziane w ten sposób, żeby nie stwarzać wrażenia dwóch
różnych komend. Wytyczne: Ważne jest, żeby pies chętnie reagował na
komendy przywołania. Pies powinien poruszać się z odpowiednią prędkością,
utrzymywać stałe tempo i poruszać się co najmniej szybkim kłusem. Powolny ruch
jest traktowany jako błąd. Sędzia przy ocenie prędkości powinien brać pod uwagę
rasę psa. Jeśli przewodnik wydał więcej niż jedną komendę do przywołania, można
przyznać najwyżej 7 punktów. Trzecia wydana komenda do przywołania powoduje
niezaliczenie ćwiczenia (0 pkt). Jeżeli pies przemieści się przed wydaniem
przez przewodnika komendy przywołania na odległość większą niż długość jego
ciała, ćwiczenie jest niezaliczone (0 pkt). Jeśli pies wstaje, siada lub
przemieszcza się na odległość mniejszą niż długość jego ciała przed wydaniem
przez przewodnika komendy przywołania, nie można przyznać więcej niż 8 punktów.
ĆWICZENIE 5 - Siad w marszu
Współczynnik: 2
Komendy: „Równaj”, „Siad”
Wykonanie: Przewodnik z psem ruszają z punktu startowego idąc po
linii prostej w normalnym tempie. Po przejściu około 10 metrów przewodnik nie
zatrzymując się wydaje psu komendę do zatrzymania w pozycji siad, pies musi
natychmiast usiąść. Przewodnik idzie dalej i po przejściu następnych około 10
metrów (w miejscu zaznaczonym przez marker lub pachołek) obraca się (z własnej
inicjatywy) przodem do psa i zatrzymuje. Po upłynięciu około trzech sekund
przewodnik wraca do psa i i jeśli pies przyjął
inną pozycję niż siad - wydaje psu
komendę do przyjęcia pozycji podstawowej. Wszystkie fazy tego ćwiczenia z
wyjątkiem obrotu w stronę psa przewodnik wykonuje na polecenie komisarza. Wytyczne:
Jeśli pies zatrzyma się w niewłaściwej pozycji, zmieni poprawną pozycję
zanim przewodnik się obróci, usiądzie bez podania komendy, potrzebuje
dodatkowej komendy, lub jeśli przewodnik zatrzyma się przed lub w trakcie
wydawania psu komendy, żadne punkty nie mogą być przyznane za to ćwiczenie. Aby
otrzymać punkty pies po wydaniu komendy do zatrzymania przez przewodnika nie
powinien przemieścić się więcej niż jedną długość swojego ciała. Jeśli pies
zmieni poprawną pozycję po wykonaniu obrotu przez przewodnika, nie można
przyznać więcej niż 7 punktów. Jeśli przewodnik zwalnia lub zmienia tempo przed
wydaniem komendy psu, nie można przyznać więcej niż 7 punktów. Sygnały ręką i
posługiwanie się językiem ciała w trakcie wydawania komendy do zatrzymania w
pozycji siad są poważnymi błędami i powinny być surowo karane utratą 3-5
punktów, w zależności od ich natężenia i czasu trwania. Sędzia powinien zwracać
uwagę na chodzenie przy nodze. Błędy w chodzeniu przy nodze pociągają za sobą
utratę 1-2 punktów. Powolne poruszanie się i zatrzymanie w pozycji siad lub
przyjęcie pozycji siad nierównolegle do linii marszu są błędami. Należy za to
odjąć 1-4 punktów.
ĆWICZENIE 6 - Wysłanie psa
do kwadratu
Współczynnik: 4
Komendy: "Naprzód", "Stój",
"Waruj", "Siad".
Wykonanie:
Pies jest wysyłany
do środka kwadratu o wymiarach 3 metry x 3 metry znajdującego się w odległości
około 15 metrów od punktu startu. Gdy pies wejdzie w obręb kwadratu, przewodnik
wydaje psu komendę „waruj”. Kwadrat powinien być umieszczony nie mniej niż 3-5
metrów od granicy ringu. Narożniki kwadratu oznaczone są pachołkami. Pachołki
połączone są za pomocą widocznych linii (np. namalowanych kredą lub
wyznaczonych szeroką taśmą) przeprowadzonych po zewnętrznej stronie pachołków.
Następnie na polecenie komisarza przewodnik podchodzi do psa i na kolejne
polecenie komisarza wydaje psu komendę do przyjęcia pozycji podstawowej. Patrz
rysunek. Przed wydaniem komendy „waruj” w kwadracie przewodnik może wydać psu
komendę „stój”.
Wytyczne: Należy zwrócić szczególną uwagę na ochotę z jaką pies
reaguje na wskazówki i wykonuje polecenia, na jego tempo i na to czy porusza
się po liniach prostych. Żeby otrzymać 10 punktów, przewodnik nie może w
ćwiczeniu użyć więcej niż 4 komend, gdzie trzecia komenda jest komendą
zatrzymania w kwadracie. Pies powinien wykonać wszystkie komendy (np. komendę
„stój” w kwadracie jeśli ta komenda została wydana). Alternatywą jest użycie
wyłącznie komendy „waruj”, w momencie wejścia przez psa do kwadratu i co za tym
idzie użycie tylko 3 komend. Jeśli pies porusza się bardzo wolno może otrzymać
tylko około 7 punktów. Samodzielna praca psa pociąga za sobą utratę punktów.
Jeżeli przewodnik wydając komendy przemieszcza się (w obojętnie którą stronę)
ćwiczenie jest niezaliczone (0 punktów). Jeżeli przewodnik używa przesadnych
gestów (języka ciała), nie może otrzymać więcej niż 8 punktów. Żeby otrzymać
punkty pies musi cały (z wyjątkiem ogona) znajdować się wewnątrz kwadratu.
Jeśli pies usiądzie lub położy się poza kwadratem przewodnik nie może wydać
komend kierujących psa do kwadratu. Ćwiczenie jest niezaliczone jeżeli pies
wyjdzie z kwadratu przed zakończeniem ćwiczenia. Jeśli pies czołga się w
kwadracie nie można przyznać więcej niż 7 punktów. Jeśli pies zmieni pozycję
zanim przewodnik podejdzie do niego, nie można przyznać więcej niż 6 punktów.
Ćwiczenie jest niezaliczone jeśli jedna z komend stój lub waruj musi być
powtórzona po raz trzeci. Punkty karne za dodatkowe komendy wskazujące kierunek
zależą od ich natężenia oraz od tego jak pies na nie reaguje. Nie można
przyznać więcej niż 8 punktów jeśli pies usiądzie lub wstanie gdy przewodnik
podejdzie do niego, zanim przewodnik wyda komendę.
Podczas gdy pies i przewodnik
znajdują się w miejscu rozpoczęcia ćwiczenia zabronione jest pokazywanie psu
kierunku, zabronione jest również pokazywanie psu kwadratu na przed
rozpoczęciem ćwiczenia. Niezastosowanie się do tych wymagań powoduje nie
zaliczenie ćwiczenia.
ĆWICZENIE 7 - Aport
Współczynnik: 3
Komendy: "Aport", „Daj”, „Noga"
Wykonanie: Komisarz ogłasza początek ćwiczenia i wręcza
przewodnikowi drewniany koziołek. Na polecenie komisarza przewodnik rzuca
koziołek na odległość co najmniej około 10 metrów. Następnie, na polecenie
komisarza przewodnik wydaje psu komendę do przyniesienia koziołka. Muszą być
dostępne trzy rozmiary koziołków. Wielkość koziołka powinna być proporcjonalna
do wielkości psa, ale przewodnik może wybrać koziołki, które mu odpowiadają.
Organizator powinien zapewnić trzy komplety drewnianych koziołków o maksymalnej
wadze około 450g. Wytyczne: Należy zwrócić uwagę na chęć psa do
wykonywania poleceń, tempo pracy psa i czy pies wybrał najkrótszą drogę do
koziołka i z powrotem. Upuszczenie koziołka
Jeżeli pies upuści koziołek i
podniesie go z własnej inicjatywy, nie może otrzymać więcej niż 7 punktów.
Jeżeli musiała zostać wydana dodatkowa komenda do przyniesienia, zanim pies
podniósł upuszczony koziołek, można przyznać najwyżej 6 punktów. Jeżeli pies
upuści koziołek obok przewodnika i przewodnik podniesie go bez zrobienia kroku,
można przyznać 5 punktów pod warunkiem że pies poprawnie przyjął pozycję
podstawową. Jeśli koziołek został upuszczony z powodu niedbalstwa przewodnika
po wydaniu przez przewodnika komendy do oddania koziołka, można przyznać
najwyżej 7 punktów.
Podgryzanie lub gryzienie
koziołka
Podgryzanie lub gryzienie
koziołka przez psa karane jest odjęciem punktów. Jeśli podgryzanie jest
intensywne, można przyznać najwyżej 5 punktów. Bardzo intensywne podgryzanie
lub zniszczenie koziołka powoduje niezaliczenie ćwiczenia (0 punktów). Jednak
pies nie powinien być karany jeżeli podgryzie koziołek celem poprawienia
chwytu.
ĆWICZENIE 8 - Zmiana pozycji
na odległość
Współczynnik: 3
Komendy: „Waruj”, „Stój”, „Siad”, „Waruj”
i/lub znaki optyczne
Wykonanie: Na polecenie komisarza przewodnik pozostawia psa w
pozycji waruj w punkcie startowym. Przewodnik odchodzi i zajmuje pozycję w
wyznaczonym miejscu w odległości około 5 metrów od psa. Pies powinien zmienić
pozycję 4 razy (siad/waruj) i pozostać na początkowym miejscu. Kolejność
wykonywania pozycji powinna być siad – waruj (dwa razy) tak by ostatnia
przyjęta przez psa pozycja była pozycją waruj. Komisarz pokazuje przewodnikowi
przy pomocy tablic ze znakami lub rysunkami, w jakiej kpowinien widzieć psa w
momencie pokazywania pozycji do wykonania i powinien znajdować się w odległości
3 – 5 metrów od psa. Komisarz powinien zmieniać tablice co około 3 sekundy.
Przewodnik może jednocześnie wydawać komendy głosowe i pokazywać sygnały
optyczne, ale jedne i drugie muszą być krótkie i używane jednocześnie. Po
ostatniej komendzie waruj, na polecenie komisarza przewodnik wraca do psa i
wydaje mu komendę do przyjęcia pozycji podstawowej. Z tyłu psa znajduje się
granica wyznaczona przez wyobrażalną linię pomiędzy dwoma pachołkami. Wytyczne:
Należy zwrócić uwagę na to jak dużo pies się porusza, prędkość z jaką
zmienia pozycje, czystość przyjmowanych pozycji, jak pies wytrzymuje w danej
pozycji. Żeby otrzymać punkty, pies nie powinien się przemieścić, w stosunku do
swojej pozycji wyjściowej, na odległość większą niż jego długość, niezależnie
od kierunku. Wszystkie przesunięcia sumują się. Jeżeli pies nie wykona jednej
pozycji nie może otrzymać więcej niż 7 punktów, jeśli nie wykona dwóch pozycji
– ćwiczenie jest niezaliczone (0 pkt). Jeżeli pies usiądzie zanim przewodnik do
niego wróci nie może otrzymać więcej niż 8 punktów. Zbyt częste komendy głosowe
przewodnika i przesadne lub ciągłe znaki optyczne są karane. Trzecia komenda do
zmiany pozycji może być wydana, ale wówczas ta pozycja jest niezaliczona.
Pierwsze wydanie powtórnej komendy do zmiany danej pozycji jest karane utratą 2
punktów, kolejne komendy – utratą 1 punktu. olejności pies powinien zmieniać
pozycje. Komisarz nie powinien widzieć psa w momencie pokazywania pozycji do
wykonania i powinien znajdować się w odległości 3 – 5 metrów od psa. Komisarz
powinien zmieniać tablice co około 3 sekundy. Przewodnik może jednocześnie
wydawać komendy głosowe i pokazywać sygnały optyczne, ale jedne i drugie muszą
być krótkie i używane jednocześnie. Po ostatniej komendzie waruj, na polecenie
komisarza przewodnik wraca do psa i wydaje mu komendę do przyjęcia pozycji
podstawowej. Z tyłu psa znajduje się granica wyznaczona przez wyobrażalną linię
pomiędzy dwoma pachołkami. Wytyczne: Należy zwrócić uwagę na to jak dużo
pies się porusza, prędkość z jaką zmienia pozycje, czystość przyjmowanych
pozycji, jak pies wytrzymuje w danej pozycji. Żeby otrzymać punkty, pies nie
powinien się przemieścić, w stosunku do swojej pozycji wyjściowej, na odległość
większą niż jego długość, niezależnie od kierunku. Wszystkie przesunięcia
sumują się. Jeżeli pies nie wykona jednej pozycji nie może otrzymać więcej niż
7 punktów, jeśli nie wykona dwóch pozycji – ćwiczenie jest niezaliczone (0
pkt). Jeżeli pies usiądzie zanim przewodnik do niego wróci nie może otrzymać
więcej niż 8 punktów. Zbyt częste komendy głosowe przewodnika i przesadne lub
ciągłe znaki optyczne są karane. Trzecia komenda do zmiany pozycji może być
wydana, ale wówczas ta pozycja jest niezaliczona. Pierwsze wydanie powtórnej
komendy do zmiany danej pozycji jest karane utratą 2 punktów, kolejne komendy –
utratą 1 punktu.
ĆWICZENIE 9 - Przywołanie ze
skokiem przez przeszkodę
Współczynnik: 3
Komendy: „Zostań”, „Do mnie lub Hop”, „Noga”
Wykonanie:
Na polecenie
komisarza przewodnik pozostawia psa w pozycji siedzącej w odległości 2-4 metry
od przeszkody, przodem do przeszkody, i przechodzi naokoło przeszkody na drugą
jej stronę (na odległość 2-4 metry). Następnie na polecenie komisarza przewodnik
przywołuje psa. Pies powinien przeskoczyć przeszkodę i przyjąć pozycję przy
nodze przewodnika. Wysokość przeszkody powinna być w przybliżeniu taka jak
wysokość psa w kłębie. Maksymalna wysokość przeszkody wynosi 50 cm. Patrz
rysunek. Wytyczne: Ćwiczenie zaczyna się gdy przewodnik pozostawia psa i
kończy gdy pies zajmie pozycję przy nodze przewodnika a komisarz ogłosi koniec
ćwiczenia. Jeżeli pies dotknie przeszkody podczas skoku (nawet lekko), nie może
uzyskać więcej niż 8 punktów. Należy zwrócić uwagę na chęć psa do wykonywania
poleceń, tempo pracy psa i czy pies wybrał najkrótszą drogę do przewodnika.
Jeżeli pies podeprze się o przeszkodę lub ją przewróci lub jeśli pies nie
przeskoczy przez przeszkodę, ćwiczenie jest niezaliczone.
ĆWICZENIE 10 – Wrażenie
ogólne
Współczynnik: 2
Wytyczne:
Podczas oceny
wrażenia ogólnego kluczowa jest chęć psa do pracy i podporządkowania się
komendom przewodnika. Ważna jest dokładność, precyzja, jak również naturalne
poruszanie się obydwojga – przewodnika i psa. Aby uzyskać wysoki wynik,
obydwoje – przewodnik i pies muszą dobrze współpracować jako zespół, pokazywać
wspólną przyjemność z pracy razem i sportową postawę. Na ocenę wrażenia
ogólnego wpływają działania podczas i pomiędzy ćwiczeniami. Jeśli pies opuści
ring lub załatwia się na ringu, za wrażenie ogólnie nie mogą być przyznane
żadne punkty. Jeśli pies jest poza kontrolą przewodnika i opuszcza przewodnika
podczas lub pomiędzy ćwiczeniami (choćby raz) pozostając na ringu – można
przyznać nie więcej niż 5 punktów.